Trapp og platå:
Når vi går opp trappen til Kapitol så ser vi til venstre en «bygård» fra romertiden – som går 6 m dypere grunnet oversvømmelser og annet som har hevet dagens nivå. Det har vært en gård med butikker og leiligheter. Den ble visstnok bebodd fram til 1932. En Mariakirke er opp til venstre via den lange og bratte trappen. Der oppe sto templet for Juno Moneta – hun beskyttet statsfinansene. (Etymologisk: derav money, mynter, monetær,,)
Vi kommer opp til Piazza del Campidoglio via trappen «Cordonata». Nederst i trappen står det to sorte granitt løver fra et egyptisk Isis-tempel. (Isis: egyptisk gudinne som symboliserer kongemakten, var populær langt utenfor Egypt). Kapitolplassen ble planlagt av Michelangelo Buonarroti i 1536. Han snudde plassen slik at den fra å ha utsikt til Forum Romanum fikk utsikt mot pavenes Roma. Det var jo kirken som betalte. Den kunne ikke gjøres kvadratisk grunnet at to gamle byggene sto 80 gr på hverandre. Han fikk tegnet Palazzo Nuovo og gjorde plassen om til et trapes, med en et ovalt stjernemønster i midten. I 1537 hadde byen færre enn 30.000 innbyggere (?). Med kapitolplassen så brakte Michelangelo for alvor renessansen til Roma.
Byen plyndret og ødelagt av Karl V i ca 1527 (Sacco di Roma, voldsom ødeleggelse av byen, 90 % av kunsten tapt (?). Paven var etter dette opptatt av å gjøre byen flott og presentabel som verdens kirkeby, og ikke minst grunnet protestantenes framvokst.
Kapitolhøyden – navnet betyr antakelig hode. Roma eller Kapitolhøyden har navnet «Capot Mundi» som betyr verdens hode og har gitt navn til hovedstad, kapittel, kaptein. Og her lå det store Jupiter-templet som skulle være det flotteste. Juno og Minerva var også beæret i det templet. Capitolhøyden (ca 50 moh) er den laveste, men viktigste av de syv høyder. (Capitolium kommer fra Caput=hode)
Vestalinnen Tarpeia som slapp inn sabinerfolket inn i byen ca 390 f.vt. Hun ble kastet ut fra det som ble hetende den tarpeiske klippe. På platået – foran Jupitertemplet – lå den tarpeiske klippe der senere forædere og falne politikere ble kastet utenfor. (det seg heter at det er ikke langt fra Kapitol til den tarpeiske klippe)
Triumftogene endte foran Jupitertemplet. Jupitertemplet skal ha vært enormt stort – større enn Parthenon på Akropolis.
Akropolis var sikkert et forbilde når det gjaldt templene på Kapitol. Husk f.eks. Washington der man har lånt navnet m.m. til sitt parlament. Amerikanerne i 1776 brukte symbolikken fra republikken med kapitol, senatorer, en høyde med trapper som leder opp til et «tempel» – kongressen, president etter det latinske ordet praesedere – det å sitte fremst. «Founding Fathers» var godt skolert menn som hadde fått sin utdannelse innen latin og antikk historie. (det var vanlig med latinerexamen i Norge også til slutten av 1800-tallet)
Oppe på toppen av trappen står statuer av Castor og Polux (fra gresk der de var sønner av Zevs – Dioskurene). De hjalp romerne i krigen mot latinerne i 496 f.vt. (slaget ved Regillus) De har et tempel nede på Forum R. I Roma er de Romas skytsguder og sønner av Jupiter.
I antikken vendte Kapitol seg mot Forum Romanum og øst, i Pavetiden mot vatikanet og vest. Plassen som M. har tegnet kalles et peristyl – betyr «søyler omkring». Det for øvrig en trapesplass som nevnt.
Da Europatraktaten (Romatrakten) skulle underskrives i 1957 skjedde det i senatorpalasset på Kapitol – Roma og kapitol – den vestlige kulturs hovedstad. (den 25.3.1957 i Sala degli Orazi e Curazi, Capitol, Rom). I dag er dette Romas rådhus.
På plassen står en statue av Marcus Aurelius (161-180) – siste av de store keiserne (gode keiserne, adoptivkeiserne). Rytterstatuen berget gjennom middelalderen grunnet man trodde den var av Konstantin, men det er filosofikeiseren Marcus Aurelius (161-180)– statuen ute er kopi og originalen er inne. Dette er visstnok den eneste rytterstatue som er igjen etter antikken. Resten av kanskje hundrevis er borte. Marmor knust, bronsestatuer ble smeltet om….
Museene:
Verdens eldste offentlige museum.
Museene spores tilbake til 1471 da Pave Sixtus IV donerte en samling av viktig antikk kunst til folket i Roma. Konservatorpalasset ble i 1471 åpnet som museum og er det eldste museum som fortsatt er i bruk. Museet er spesielt knyttet til Roma og dets historie. Senere Pave Paulus III ønsket å skape en ramme rundt dette museet.
Kjernen i utstillingen er først og fremst 4 bronsestatuer:
Hva skal vi legge merke til?
Palazzo dei Conservatori: (til venstre ?? er det ikke til høyre)
Gårdsplassen midt inne i museet: Deler av kolossal statue av Konstantin
Hovedtrappen opp: Relieffer med Marcus Aurelius
2. etasje: Bronseulven fra etruskerne – Romulus og Remus (Lupa Capitolina), The Spinario – gresk bronsestatue av en gutt med torn i foten, malerier m.m.
3. etasje: malerier, mynter og medaljer
Palazzo Nuovo:
Kolossal statue – restaurert – av Oceanus ?
Fragment av Tabula Illiaca ?
Den kapotilinske Venus – kopi av en gresk original.
The dying Gaul, kopi av gresk statue.
The drunking faun, passer bra i Roma…
Ny fløy: (Sala Marco Aurelio)
Originalen av Marcus Aurelius
Også rester av Constantin i bronse
Husk også at vi ser grunnmuren til Jupitertemplet
Medushodet av Bernini. Medusa var et monster – en kvinnemennekse med levende slanger i håret. Hvis man så direkte på henne ble man forvandlet til en stein.